Od VIZE k REALIZACI

VIZE .. CÍLE .. PLÁN .. AKCE

"To podstatné není, kde jsme, ale jakým směrem se ubíráme a jaké akce děláme"

Oliver Wendell Holmes


Plavba z bodu A ... k bodu B

bod A = současnost ... bod B = vaše vysněná budoucnost

Ze snů udělejte VIZI, z vize CÍLE, z cílů pak vymyslete KROKYPLÁN. Pak je čas se pustit do AKCÍ v realitě, které vás pomohou se dostat k bodu B.

Jsme tím, co děláme. Na cestě od bodu A k bodu B se pracuje s 2 hlavními fázemi:

  • 1. fáze PŘEMÝŠLENÍ 
  • 2. fáze REALIZACE a poučení se z akcí v realitě.

Obě fáze jsou stejně důležité, abychom pluli efektivně správným směrem a na cestě vytrvaly. 

  • V 1. fázi zkoumáme náš směr svou vizi. Ladíme svůj vnitřní kompas, abychom pluli v souladu sami se sebou (aby směr nebyl podle někoho jiného) a hledáme cílový přístav a plánujeme plavbu.
  • V 2. fázi vyplouváme a vydáváme se na cestu po moři k cílovému přístavu - bodu B.  

Pojďme se podívat na tyto fáze a jejich části prakticky: 

1. fáze PŘEMÝŠLENÍ

Vize ⇒ Cíle ⇒ Kroky ⇒ Plán

🟡 VIZE

Vize ukazuje směr cesty. Je jako hvězda na obloze, která vede mořeplavce v jejich plavbě. Ujasněte si svou vizi pomocí otázek. Odpovědi si napište.

Otázky pro VIZI: 

  • Jak chci podnikat / žít za 1 rok?
  • A jak za 2 roky ? Jak za 5 a 10 let?
  • Co chci dělat? Jak chci trávit čas? 
  • Jaké chci mít příjmy?
  • Kde chci bydlet?
  • Jaký bude můj rodinný život?
  • Kde chci trávit dovolenou?
  • Jak budou vypadat mé dny?
  • Jak se chci cítit? 

🟡 CÍLE

Cíle jsou konkrétní výsledky, kterých chceme dosáhnout v určitém období. Cíle se nejčastěji v koučování určují na období 3 - 6 měsíců. Ujasněte si své cíle pomocí otázek.

Otázky pro CÍLE: 

  • Chci si určit cíle na 6 nebo 5 / 4  / 3 měsíce? Vyberte 1 možnost - já jsem vybrala 6 měsíců.
  • Kde chci být za 6 měsíců? Čeho chci dosáhnout? Sepište si cíle, které vás napadnou,na 1 místo. 

Pravidla pro cíle: Na jedno období si určujeme maximálně 3 hlavní cíle. Můžeme k nim přidružit vedlejší cíle, ale 3 máme prioritní! Proč? Potřebujeme neztratit fokus a svou energii nerozptýlit do mnoha úkolů vedle.

  • Jaké jsou mé 3 prioritní cíle?  Napište si 3 své prioritní cíle  a udělejte z nich SMART cíle podle následujícího textu.

Správné definované cíle jsou SMART cíle:

  • S – Specific (specifický) – definován konkrétně, srozumitelně a jasně
  • M – Measurable (měřitelný) – splnění cíle je možné změřit. Měřením se rozumí posouzení, do jaké míry bylo cíle dosaženo. Neměřitelný cíl je např. naučit se italsky (nevíme na jaké úrovni), měřitelný cíl je - domluvím se italsky v restauraci nebo budu se učit italštinu každý týden 2 hod.
  • A – Accepted (akceptovaný) – přijatý ,,za svůj“
  • R – Realistic (reálný) – dosažitelný cíl a současně motivující mě. Cítím k němu vášeň.
  • T – Timed (časově ohraničený) – má termín

SMART cíle můžeme vyhodnocovat. Určit, kam jsme se na cestě posunuli a co nám ještě zbývá udělat.

Ptejte se u svých cílů:

  • Je můj cíl specifický?
  • Je měřitelný?
  • Je to můj cíl?
  • Je to dosažitelný cíl, který mě motivuje?
  • Má cíl termín?

Nyní máte stanovené své 3 prioritní cíle.

🟡 KROKY

Ke každému cíli si napíšeme potřebné konkrétní KROKY (úkoly) tj. co je třeba udělat, zařídit, abychom cíl zrealizovali.

Můžete si určit hlavní kroky a pak je v konkrétních plánech na nejbližší měsíc více rozkouskovat nebo to můžete udělat i jinak, když vám to bude lépe vyhovovat. Já se zamýšlím nad hlavními kroky, ty si píšu na jedno místo do aplikace Evernote a seřazuji je pod sebe jako seznam - co budu dělat dříve přesunuji nahoru. Průběžně pak připisuji další kroky, které mě postupně napadají.  

Pokud jde o náročnější cíl, tvořím si pro něj myšlenkovou mapu (MM). Ta je přívětivější tomu jak funguje náš mozek než běžné lineární seznamy.

🟡 PLÁN

1) Naplánujeme, kolik času budeme pravidelně na cíli / cílech pracovat.

Příklad: 5x týdně věnuji své cestě za podnikáním 1 hodinu. Podnikat je má vize a mám tu nyní 3 hlavní cíle - 1. zvýšit si odbornost v tématu podnikání, 2. vytvořit web, 3. učit se marketing prodej.

Jak jste si mohli všimnout , cíle tu nejsou definovány podle SMART , jsou definovány dost neurčitě (udělala jsem to schválně, abyste viděli rozdíl. SMART cíle jsou konkrétnější a dají se vyhodnocovat - např. 1. zvýšit si kvalifikaci vystudováním tkonkrétního kurzu, 2. vytvořit web o 6 stránkách (Úvod, Služby, Zdarma, O mně, Blog, Kontakt + vytvoření magnetu zdarma (např. e-book) + jeho automatizace (automatický sběr mailů a odeslání e-booku) 3. Naučit se základy marketingu a prodeje - cesta zákazníka, jak vypadá web, který prodává, fáze získávání zákazníka tzv. prodejní trychtýř, definice ideálního klienta, základy copywritingu (jak psát texty na web a blog, aby prodávaly).   

Pamatujte, že nejdůležitější je kráčet pravidelně krok za krokem - jako když stoupáme po schodišti. I když budou naše kroky malé, stále se držte na cestě a kráčejte za svými cíli. Pokud věnujete svým cílům i jen 30 min denně, za 3 měsíce jsme si už posunuli o 42 hodin (3 měs x 4 týdny x 7 dnů x 0,5hod). Nebo se můžete věnovat přípravě podnikání při zaměstnání např. půl dne o víkendu. Když se chce, cesta se najde.

 Když se chce, vše nakonec jde. 🙂 Když nechceme, hledáme důvody, když chceme, cesta se vždy najde!

2) Hlavní KROKY rozplánujeme do měsíců

3) Nejbližší měsíc rozplánujeme KROKY do týdnů.

3) V aktuálním týdnu rozplánujeme PRIORITNÍ KROKY do dnů + zapíšeme do DIÁŘE. Nebo si minimálně vyhradíme v diáři čas na práci na cílech. 


2. fáze REALIZACE

Akce + Sebe-koučovací schůzka

🟡 AKCE

Každý den nebo ve stanovené dny, pracujeme na úkolech týdne.

Tak pravidelně stoupáme po schodišti k svým cílům, své vizi. 🙂

 🟡 Sebe-koučování - SCHŮZKA sama se sebou

Ideálně 1x týdně vyhodnocujeme pokrok na své cestězamýšlíme se nad další cestou. 

Vyhodnocení minulého týdne - podíváme se na to, co se povedlo / nepovedlo a jak se z toho můžeme poučit pro příště.

Určíme prioritní úkoly na další týden a rozplánujeme je. Nezapomeneme i na sebe-podporu a motivaci na cestě. Popř. je-li to potřeba, revidujeme své cíle, popř. i vizi.


Jak vytrvat na cestě ...

Pokud se chceme udržet na cestě, potřebujeme dělat kroky a pravidlné sebe-koučovací schůzky. Pokud nějakou sebe-koučovací schůzku vynecháte, držte se pravidla nevynechat 2x za sebou.

To, že se vám pokaždé nepodaří dodržet svůj plán, je běžné. Tím se netrapte. Podstatné je, že děláte pravidleně kroky vpřed.


Počítejte s tím, že sebe-koučování je náročná disciplína. I kouči se nechávají koučovat od jiných koučů, protože to je velmi efektivní, přináší to nové nápady a rychleji jdeme ke svým cílům. Pokud mi budete chtít dát důvěru pro koučování, ráda vám budu průvodkyní na cestě.

Pokud se rozhodnete vydat se na dálkovou plavbu (podnikání není sprint, je to maraton), přibalte si na svou cestu rozhodně tyto kvality:

♥   vytrvalost  ♥  trpělivost  ♥  odolnost vůči frustraci  ♥

Počítejte s tím, že často plánujeme kratší čas než věci pak ve skutečnosti trvají, takže na svou cestu budete možná potřebovat více času než si naplánujete. I tak má plánování velký význam, protože si ujasňíte své vize, svůj směr, cíle a kroky k nim.

Držím vám palce na vaší dálkové plavbě za svou vizi 🙂

Vlasta