Jak udělat velký skok v byznysu 

Tento článek je pro podnikatelky, kterým byznys už funguje a chtějí ho posunout na vyšší úroveň. Co potřebujete udělat pro „velký skok v byznysu“ – takový „přeskok na vyšší podnikatelský level“? Shrnuto do jedné věty je potřeba začít myslet strategicky + podnikatelsky.

Co znamená myslet strategicky?

Znamená to hlouběji se zamýšlet nad tím, jak chcete podnikat a co od podnikání opravdu chcete.

Strategicky se můžete podívat např. na toto:

  • Roztřídit, co mi v současném podnikání vyhovuje/nevyhovuje a jak to chci mít jinak.
  • Zamyslet se nad tím, jak toužíte, aby vaše podnikání vypadalo za 2-3 roky?
  • Jakým způsobem chcete za 2-3 roky podnikat?
  • Jaké služby chcete nabízet? Jaké kurzy? Co vám bude vydělávat nejvíce peněz?
  • Jakou chcete mít většinu klientů neboli… Kdo je váš ideální klient?
  • Kolik peněz chcete měsíčně vydělávat?  
  • Kolik času chcete podnikání věnovat?
  • Co budete chtít delegovat?   

Měnit zaměstnanecké myšlení na podnikatelské – neustále!

Toto je potřeba dělat v každé fázi podnikání, nejenom na začátku. Ideální je se nad tím zamýšlet min 2x ročně.  Naše myšlení nás totiž téměř vždy drží zpátky. Drží nás v tom, co žijeme a nechce pustit dál – náš mozek je tak nastavený evolucí, nejjednodušší je držet se známé jistoty. Stojí to i nejmíň energie.

A když s tím vědomě nepracujeme, stagnujeme, nevyužíváme svůj potenciál a nepřizpůsobujeme se prostředí. A protože podnikatelský trh se stále mění, je potřeba se mu přizpůsobovat pravidelně, abychom obstáli v konkurenci. Pro podnikatelky není vhodné dovolit si stát na místě.

Důležité je také se na podnikání dívat jako na investiciinvestici peněz, času a energie. Zhodnotí se nám časem naše investice? Promýšlíme strategie, plánujeme a doufáme, že to dobře dopadne, připravíme se a pak už nezbývá než se učit za pochodu. A investice se buď vrátí nebo ne. Pokud ano, nejspíš nás podobný cyklus časem čeká znova, protože chceme na vyšší úroveň.

Pokud se investice nevrátí, pamatujte, že to neznamená konec – aspoň pokud to nevzdáte – z neúspěchu se můžete poučit a připravit se na novou investici.  

Jak a proč vydělávat lehčeji

Na otázku Jak mohu vydělávat lehčeji? je dobré si odpovídat aspoň 4x ročně. Není to jen otázka způsobu práce a výše příjmů, je to i otázka toho co od podnikání chci – já podnikám proto, že se chci věnovat pracovně tomu, co mě nejvíce baví, chci přímo pomáhat lidem, chci mít dost peněz a dost volného času pro své blízké, své koníčky a sny.

Jakých je vašich 10 hlavních PROČ, kvůli kterým podnikáte?

Příklad: Pro mě je to 1 seberealizace, 2 pomáhat lidem v životě i podnikání, 3 možnost věnovat se tomu, co mě nejvíce zajímá (psychologie, rozvoj lidského potenciálu, lidská mysl a prožitky, jóga, podnikání), 4 dostek peněz 5 i času na život, který chci žít – čas s lidmi, které mám ráda, 6 vzdělávání se, 7 výlety do přírody, 8 mé koníčky, 9 dobré jídlo, 10 objevování nového a poznávání světa při cestování.

Tvořte si rezervy a mějte náhradní plán

Chcete-li ve své podnikání „přeskočit na vyšší level“, je potřeba si uvědomit, že půjdete do nejistoty – stejně jako na počátku podnikání nebo s rozjezdem nového projektu. Plány se mohou vydařit nebo mohou také pohořet. A je dobré se na to připravit.

Doporučuji vytvořit si

  • Finanční rezervu – dostatečnou, abyste mohli být v klidu, aby vás netlačily peníze a čas.
  • Strategii projektu – jaký bude můj produkt/y, kdo je ideální klient (pro koho to tvořím), byznys model, cena produktu, finanční rozvaha – náklady a příjmy, plánovaný zisk, strategie marketingu a prodeje
  • Připravit minimální produkt, udělat mu marketing a otestovat prodej – na základě výsledků upravit případně strategii a teprve potom připravovat další produkty
  • Krizový plán – Co budete dělat, když se projekt nepovede a neprodáte nic? Strach nás umí držet velmi silně zpátky. Podívejte se na něj – Co nejhoršího se může stát? Napište si to a napište si i krizový plán – nepojedete 2 roky na dovolenou, půjdete si půjčit, …

Dovolte si být nedokonalé

Projekty se občas nepodaří, stává se to mnoha podnikajícím. Možná znáte příběhy o některých úspěšných lidech, co i více krát zkrachovali, než vytvořili dobře prosperující firmu. Podnikání je dobrodružství, nic v něm není jisté (všimněte si, že ani v životě 🙂 ). Ideální je začít brát podnikání jako hru. Hru, kdy si vše dobře promyslíte (s tím skvěle pomáhá byznys koučování a mentoring), zeslabíte své strachy a pak do toho skočíte – a učíte se za pochodu. Protože na vše se připravit dopředu nelze.

Z případně neúspěšného projektu si můžete odnést neocenitelné zkušenosti. Každý podnikatel se neustále učí. A na svých chybách se učíme nejlépe.    

Co vás na cestě podnikání může podpořit

  • Vzdělávání se
  • Mít svého byznys mentora – poradí se strategií, efektivním marketingem a prodejem, má vlastní zkušenosti v podnikání a ví, co většinou funguje a co ne
  • Mít svého byznys koučepomůže vám jít k cíli rychleji a efektivněji, překonávat vnitřní překážky jako strach, chuť to vzdá, pomůže držet si motivaci

Naučte se delegovat

Pokud se chcete posunout dál, bez zaměstnávání dalších lidí to nepůjde. Nebo to půjde, ale udřete se. Pořídit si virtuální asistentku (VA) je velká úspora práce.

Proč delegovat?

  • Uvolní se vám ruce
  • Můžete dělat víc toho, co vás baví
  • Prevence před vyhořením
  • Získáte čas na nadhled a strategický rozvoj

Co nás brzdí od delegování

  • Máme pocit, že si vše uděláme sami nejlépe a nejrychleji
  • Nevíme, jak delegovat a předávat zodpovědnost
  • Nevíme, jak správně komunikovat zadání – to je třeba se naučit – delegování je dovednost
  • Máme s delegováním špatné zkušenosti a nechceme se dál spálit
  • Mentalita skrblíka – radši nepustíte korunu, když si to zvládnete udělat sami
  • Náš chaos a nedisciplinovanost – pokud nemáme strukturované své procesy, s dalším člověkem chaos jen narůstá a toho se podvědomě bojíme
  • Multipotencionalita – Dokážete se naučit fůru věcí, rádi do nových věcí pronikáte, jak fungují, nedělá vám problém se vzdělávat v nových věcech, zvládnete web, texty, grafiku, automatizaci – pak jste multipotencionálka a má to svá úskalí. Když to totiž vše umíte, tak máte pocit, že to zvládnete nejlíp samy – protože než to někomu předat a kontrolovat to … a jste v pasti!

Jak začít delegovat

  • Předávat zprvu jen dílčí úkoly
  • Nastavit si pravidla komunikace – jaké komunikační kanály, jak se můžete spojit, když je třeba probrat něco rychle, kdy může VA volat atd.
  • Ujasnit si zadání práce a jasně ho komunikovat – co má být cílem, do kdy, v jaké kvalitě, bude se předávat práce po částech či celá
  • Zkontrolovat práci a dát zpětnou vazbu – Co dopadlo dobře? Co jsme chtěli jinak? A proč jsme to nedostali? Potřebujeme najít, kde v procesu nastala chyba – Měli jsme o zadané práci jasnou představu? Komunikovali jsme vše potřebné? Ověřili jsme si u VA pochopení zadání? Jak s tím naložila VA? Doptala se, když si nebyla jistá? Byla pečlivá? Co od ní potřebujete jinak? Sepište si to a proberte to s ní.
  • Neustále se učit se ze svých chyb při delegování – v komunikaci vznikají přirozeně šumy a my si to potřebujeme uvědomovat a učit se komunikovat jasně a konkrétně
  • Vyjasnit si, jak nám konkrétní VA vyhovuje – co nám na její práci vyhovuje a co ne (ideálně si to sepište). Pokud se VA za 2 měsíce nezapracuje nebojte se zkusit jinou – dobrá zpráva je, že už budete mít o spolupráci jasnější představu.
  • Počítejte při delegování s tím, že každý člověk má své silné a slabé stránky .. jedna VA bude dobrá třeba na grafiku a nepůjde jí nastavování automatizace pro komunikaci s klienty, jiná to bude mít naopak. Ptejte se proto, co konkrétně VA dobře umí a co jsou její slabé stránky.
  • Důležité je také nemít na VA přehnané požadavky – i ta nejlepší VA se potřebuje zorientovat ve vašem byznyse, vašem stylu práce a komunikace a rozhodně počítejte s tím, že vám nebude umět číst myšlenky.

Jak může vypadat váš rozpočet na vyšším levelu podnikání

Pokud chcete dělat velký byznys, potřebujete podporu, delegovat a investovat do reklamy. Kolik jste ochotny do svého podnikání investovat, abyste se posunuly na vyšší úroveň? Doporučuji vynakládat min 30-20% (čím víc vyděláváte, tím se % snižuje).

Při průměrném měsíčním příjmu 60 tis Kč bych vynakládala aspoň 33% tj 20 tis Kč a pokud můžete i víc. 

  • 5 tis Kč – reklama
  • 5 tis Kč – VA
  • 10 tis Kč – byznys kouč a mentor, odborné práce, účetní

Při průměrném měsíčním příjmu 100 tis Kč bude stačit už 25% tj 25 tis Kč.

  • 6 tis Kč – reklama
  • 6 tis Kč – VA
  • 13 tis Kč – byznys kouč a mentor, odborné práce, účetní

To už je pěkná podpora. Budete dělat s profesionály a máte větší šanci, aby se vám investice vrátila.

Dobré je, že od roku 2024, že se zvýšil limit, kdy se stáváte plátci DPH na 2 mil Kč (dříve to bývalo 1 mil Kč). Takže i při příjmech do 166 tis měsíčně, nemusíte své služby prodávat s DPH, můžete je tím mít levnější (v případě že prodáváte neplátcům DPH).

A jak se dostat na těch 100 tis nebo více měsíčně?

  • Zapracovat na svém peněžním mindsetu (na svých peněžních přesvědčeních)  
  • Zapracovat na svém podnikatelském přístupuprodejní strategii
  • Zapracovat na svém marketingu a prodeji

Dá se to zvládnout na mateřské, dá se začít podnikat od nuly, dá se začít podnikat při zaměstnání. Všechno jde, když se chce.

Vlasta Lisková
Jsem průvodkyně změnou. Pomáhám podnikatelkám jít za svými sny rychleji, efektivněji a s větší radostí. Více informací o mně zjistíte tady>>

Chcete číst další články?  Přihlásit se k odběru můžete ZDE.