Vytvořit lákavý výstižný jedinečný = odlišitelný obsah pro propagaci svého podnikání, je docela fuška, rozhodně se to však vyplatí. Chce to nápady, dobře znát svého klienta a umět psát podle marketingových zásad = umět copywriting – a dobře své prodejní texty vypilovat. Ano, můžete to svěřit odborníkovi – copywraiterovi, avšak vřele doporučuji učit se psát texty i sami. Minimálně si ujasníte mnohem lépe, co chcete komunikovat. A psaní se dá naučit. Pokud to ještě není ono, své texty případně můžete nechat doladit odborníkovi.
Svými texty představujete sebe – představte si, že někde na akci by všechny ženy měly stejné šaty. Zapamatuje si někdo vás? Určitě ne! Budete-li mít stejné texty jako konkurence nebo velmi podobné, proč by klienti šli k vám, nic nového je u vás nezaujme. Budete pro ně „šedivá myška“. To určitě nechcete!
Když však máte své texty jedinečné, srozumitelné, trefné a přitom odlišitelné, klient si vás zapamatuje. Bude o vás vědět, rozliší vás mezi různými firmami se stejnou službou.
Dá se říci, že pro krátké, výstižné a jedinečné texty potřebujete hlavně tyto 2 věci:
Co prodáváte klienta až tak nezajímá, nejvíce ho zajímá, jak mu můžete pomoci vyřešit jeho problém – ušetřit mu peníze, překonat jeho překážky, splnit jeho touhy apod. Do toho potřebujete uchopit i „kdo jste“ jako expert pro svého klienta, aby vám věřil a získal k vám důvěru. Nebývá vůbec jednoduché toto dobře uchopit textem a přitom je to jeden ze základů úspěšného prodeje.
Takže při psaní stále myslete na svého klienta – Co ho trápí? Co potřebuje? Jak mu mohu já pomoci?
Pište svými slovy, inspirujte se, ale nekopírujte.
Když už máme nějaké text připravený čeká vás druhá fáze – upravovat, zkracovat, napsat výstižně a vložit nápad.
Proč krátké a výstižné texty? Protože lidé weby nečtou jako knížku – text většinou jen přelétnou, řídí se nadpisem a podnadpisy, podle nichž si najdou to, co potřebují a čtou podrobněji jen to, co zrovna potřebují. Vaše cílovka má sto potřeb, konkrétní klient má však jen jednu nebo pár potřeb a ty nyní hledá. Spíše než čtení je to tedy jakési scanování textu.
Abyste zaujaly scanovače, potřebujete k tomu výstižné nadpisy, podnadpisy a krátké texty. Ty dají dost práce, protože je to jakási nápaditá esence toho, co chcete říci. A vytvořit esenci textů je proces – to vám poví každý copywriter. Na první pohled to není vidět, že nejdříve texty vymyslíte, jsou dlouhé neuspořádané a pak je pilujete a pilujete, zkracujete, dodáváte nápady, děláte různé varianty, hledáte věty výstižné a pak vybíráte ty nejzajímavější kousky. Pokud jsme nikdy nepsali, máme pocit, že krátké výstižné texty jsou snadné – opravdu tomu tak není.
Proto služba copywritera není vůbec levná záležitost, protože toho musí o vašem produktu, vaší firmě, vaší cílovce a jejích potřebách dost vědět. A musí umět psát prodejní texty. Pak teprvu může začít psát a pak texty ladit, přidávat nápady a vybírat nejlepší varianty.
Proto jsem se já sama kdysi na začátku podnikání učila psát marketingové texty (copiwriting) sama, neb mi bylo jasné, že se mi to časem velmi vyplatí. Zprvu to bylo hodně frustrující, nešlo mi to, trvalo to, stále jsem nebyla spokojená, chtěla jsem to vzdát. Vytrvala jsem, pravidelně psala (ne vše publikovala), učila jsem se vzdělávala a časem mě copywriting začal velmi bavit. 🙂
Za svou kariéru na volné noze jsem svůj web asi 6x kompletně předělávala, časem byla každa webová stránka/článek lepší a já z nich měla obrovskou radost, že jsem se posunula. Kdybych za toto vše platila copywritera, nedoplatila bych se.
Počítejte tedy s tím, že své texty nebudete je mít na webu věčně. Vyvíjíme se jako člověk, tak i jako podnikatel. Budete chtít přidat novou službu, budete k ní potřebovat napsat nové stránky. Vaše služby se časem zacílí úžeji nebo jinak, pak také budete potřebovat své texty přepsat. Počítejte tedy, že budete své podnikání, služby, cílovku, texty měnit, přizpůsobovat se trhu, protože potřeba se vyvíjet v podnikání prostě nikdy nekončí.
Chcete číst další články? Přihlásit se k odběru můžete ZDE.